Kan man kombinera kreativitet och strategi?
Ja, innovatörer är oundvikliga om man siktar mot att skapa sig en plats på en framtida marknad. Innovatörer inom produktutveckling har vi sedan länge accepterat. Men affärsplanering har precis lika stort behov av kreativitet. Strategiskt tänkande är i hög grad kreativt tänkande. En organisation utan kreativitet går mot en säker död. Ändå görs oftast väldigt lite för att stimulera det kreativa klimatet. Det kan vara svårt att veta hur. Det kan leda till plötsliga, oväntade förändringar och till och med äventyra personers inflytande och makt i en organisation. Osäkerheten spelar säkert roll. Men kreativitet är nödvändigt – det håller de flesta med om.
Den outnyttjade kreativa kraften är oftast betydande i omfattning. Hur man frigör den varierar. För det måste man identifiera var den kan finnas och var det största hindren finns.
När vi ska lösa problem som kräver nytänkande söker vi normalt bland våra tidigare erfarenheter. Kreativitetsforskning säger dock att detta oftast leder till ganska konventionella lösningar. Därför måste vi finna olika sätt att ta tankemässiga språng ur de alltför djupa spår som våra tidigare erfarenheter skapat. Vårt logiska tänkande plöjer allt djupare fåror och de blir allt svårare att ta sig ur.
Vill man öka den innovativa och kreativa kraften i en organisation finns det metoder för det.
Den generella arbetsgången är enkel:
1. Undersök var organisationen befinner sig beträffande kreativt klimat.
2. Analysera var de största bristerna/hindren finns.
3. Sammanställ de viktigaste bristerna/hindren.
4. Skapa planer för att undanröja bristerna/hindren
5. Besluta och genomför.
Kontakta oss om du vill veta mer om hur!