Affärsplanen är resultatet av företagets samlade affärsutvecklingsprocess. Den utgör ett av huvuddokumenten för att beskriva företagets närmaste planer för samtliga intressenter inom som utanför företaget. Affärsutvecklingsarbetet leder fram till affärsplanen genom ett antal delprocesser och sammanfattas slutligen i en affärsplan som kan ha följande innehåll:
– Sammanfattning
– Omvärldsanalys
– Internanalys
– Konkurrentanalys
– Affärsidé
– Mål
– Strategier
– Organisation
– Ekonomi
– Resurser och behov
– Handlingsplaner
– Rapporter och uppföljning
Hur man gör affärsplanen kan variera. Vi gillar när många i verksamheten deltar i processen. Då ökar engagemang och motivation att genomföra planer som är en följd av arbetet. Vår insats kan vara att anvisa vägen fram, föreslå en lämplig process och hjälpa till i arbetet med att ta fram affärsplanen. Kontakta oss för mer information. Se våra utbildningar i Affärsutveckling.