10
mar

I många organisationer längtar personalen efter delaktighet. I spåren på det går organisationen miste om motivation och engagemang som verkar i linje med verksamhetens mål.

Alla har ett ansvar för att skapa den framgång man strävar efter i en organisation. Men i många organisationer fastnar ansvarstagandet hos personalen på en oförmögen ledning. En nyckel som öppnar dörren för ansvarstagande är ledares attityder, ageranden och beteenden. Många vet och vittnar om vad som krävs i kulturen. Inte alls lika många ger sig på att förklara mekanismerna för att skapa den. Vad kännetecknar då ledare som förmår att aktivt bidra till att skapa delaktighet? Vilka ageranden och beteenden ska de leverera/utveckla hos sig själva?
Hur du kommunicerar för att öka delaktighet och ansvarstagande:

* Kommunicera regelmässigt med dina medarbetareMotivationshjuletSV

* Ge riktning i samtalen.

* Lyssna och ta till vara andras synpunkter – och visa det!

* Håll dig medveten om vad som kan stjälpa relationen i samtalen.

* Reflektera

* Delegera

 

Delaktighet skapar positiva känslor hos oss. Positiva känslor är en förutsättning för motivation och engagemang. Positiva känslor tänder vår lust och driver vår energi. Rätt kanaliserat blir detta ett värdeskapande engagemang i verksamheten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *